2019-2020

collage3
SITE2

INFO

Het is dit jaar 75 jaar geleden dat de bevrijding voor heel Nederland volgde op de Tweede Wereldoorlog. Een oorlog die veel verhalen heeft nagelaten, ook in de gemeente Opmeer.

Onder leiding van toneelvereniging Schakels, de theatermakers van Culturele Staten en SJJO zal er een theatervoorstelling gemaakt worden over die (na)oorlogse verhalen in Opmeer.

De voorstelling zal gespeeld worden vanaf 30 april t/m 5 mei op  sport- en recreatieterrein De Weijver. De scènes zullen zich afspelen in een nagebouwde legerplaats, waar ook tenten aanwezig zijn waar een deel van de voorstelling gespeeld wordt. We vertellen in de voorstelling de verhalen van de WOII in de gemeente Opmeer. Deze verhalen verzamelen we en daar maken we een geheel van. Ook zullen in de maand mei nog een aantal huiskamervoorstellingen worden opgevoerd.

De kaartverkoop is gestart. Ga naar de button TICKETSCAN en bestel u kaarten.

Check de social media kanalen voor actuele informatie, beelden en verslagen!

Ook kunt u een email sturen naar opmeer75jaarvrij@gmail.com

“Pap, Ik wil misschien wel bij toneel”
“Wat een leuk idee, zal je vast leuk vinden”
“Kijk, er komt een toneelstuk over de oorlog in Opmeer”
“Wat leuk en ze zoeken verhalen, figuranten en acteurs”
“misschien vind ik t toch té spannend”
“en als we dan eens samen op toneel gaan?”

En zo begon het, Tirza en ik samen op donderdag avond naar het toneel. Eerst nog maar eens informatie ophalen en kijken wat het inhoudt. Met 65 man in Op Stap, Wat een grote groep. Uitleg gekregen wat er van ons verwacht werd als je mee wilde doen. Oei, het is een behoorlijk groot stuk zeg, eigenlijk élke donderdag trainen en oefenen. Willen we dit? En, kunnen we dit?
En daarna kwam de uitleg over hoe de voorstelling eruit zou komen te zien en globaal werd er verteld welke prachtige verhalen uit de gemeente aangeleverd waren.
En toen waren we om, één van de verhalen die ingestuurd was, was het verhaal van Brakeboer. Van Brákeboer! Dat is mijn overgrootvader en dus de betovergrootvader van Tirza! Dat is gaaf en nu ook iets van de eigen familie historie.
In de maanden oktober, november en december krijgen we acteerlessen zonder nog de verhalen en de teksten te kennen. Deze worden op de achtergrond door de bedreven docenten Kirsten en Bram op maat geschreven. Elke donderdag samen met je dochter op stap, samen iets ondernemen. Superleuk en ook heel gaaf om haar elke week te zien groeien. Zo voor een groep staan en even iets verzinnen en voordoen, nou ga er maar aan staan. Behoorlijk uit je comfort-zone.
Maar stap voor stap kom je wat verder, voel je je er beter bij, zie je dat iedereen er in groeit als t ware. Samen napraten, thee in de pauze, een knuffel. Vader-dochter dingetje. Blijer kan je mij niet krijgen.
Ondertussen vraagt Kirsten ons of we nog meer informatie kunnen achterhalen binnen de familie. Wij de familiegeschiedenis maar eens napluizen, eerst maar naar m’n moeder, die wist al veel maar voor meer informatie moesten we toch naar tante Marian of ome Peter. Wij naar Hoogkarspel en ja, daar was veel informatie van mijn overgrootvader Piet Brakeboer, over de onderduikers en hoe hij veel later pas geëerd is en de waardering heeft gekregen met een Yad Vashem onderscheiding (hoogste Israëlische onderscheiding) en bijgeschreven in het monument.
En dan zijn de definitieve teksten gemaakt en worden de rollen verdeeld. Hoe ontzettend gaaf is het als je de kleinzoon van Piet Brakeboer mag spelen, zeg maar mijn oom mag spelen en hét familieverhalen mag opdragen. Nu komen de leuke maar ook reuze spannende zaken, tekst uit je hoofd leren, oefenen, oefenen, oefenen. Hoe mooi gaat t er straks allemaal uit zien en wat wordt het een uniek en leuk samenspel van verhalen uit de eigen gemeente.
Megaspannend maar ik heb ontzettend veel zin om dit avontuur samen met Tirza te kunnen beleven.
Ik hoop dat alle voorstellingen eind april, begin mei uitverkocht raken en iedereen de verhalen uit t eigen dorp kan beleven.

Marius Boon

Toneelvereniging Schakels Hoogwoud

Secretaris : Cor Groenland  |   Postadres: Marsstraat 41  |  1716 WG Opmeer  |  Tel 06-53394990  |  info@toneelverenigingschakels.nl

Sitemap