2019-2021

sponsors2
sponsors3
locaties

Over verhalen van dichtbij en verbonden blijven

In 2012 zingt de grote groep spelers, van de voorstelling ‘Hoogwoud in Oorlogsjaren’, het eindlied en buigt.

Het applaus van de uitverkochte zaal begint aarzelend, wordt kort en krachtig en daarna blijft het stil. De mensen praten zacht in het voorcafé van Op Stap, er is een enkel paar rode ogen en veel mensen staren wat voor zich uit.

Als theatermaker is dit niet het publiek dat je na een voorstelling verwacht. Tenzij de voorstelling gaat over pijnlijke momenten in onze geschiedenis, over verhalen die na jaren nog steeds moeilijk te begrijpen zijn. Als het gaat over oorlogsverhalen die zijn verteld door onze vaders en moeders, opa’s en oma’s, zo dichtbij in je eigen straat of dorp.

Na een uurtje klinken de stemmen in het voorcafé harder, er wordt gelachen,de sfeer is goed. Bier en bitterballen gaan rond en in de hoek staat iemand te praten met een speler die de rol van NSB burgemeester mocht vertolken.

Een voorstelling maken over de oorlogsjaren maakt je kwetsbaar; als speler, als regisseur, als schrijver en als organisatie.

En toch waren wij als theatermakers meteen enthousiast, toen wij in 2020 door toneelvereniging Schakels en Burgermeester Nijpels gevraagd werden om ons aandeel te leveren aan 75 jaar Vrijheid.

Een grote locatievoorstelling moest er komen, met deze keer de oorlogsverhalen uit de hele gemeente Opmeer!

Die voorstelling is er gekomen, met wat omwegen, veel geduld en creativiteit.

Helaas dit jaar geen applaus, geen harde stemmen in een voorcafé en geen bier en bitterballen. Wel waren er dappere spelers die, in de corona onderbreking, nog steeds enthousiast hun rol wilden vertolken. Een bestuur dat na fikse teleurstellingen weer de moed vond om dit project uit te voeren. Vrijwilligers die opnieuw paraat stonden om hun steentje bij te dragen. En twee theatermakers, die met nieuwe inspiratie een voorstelling neer hebben gezet, coronaproof in de vorm van een rijtour.

Want... de verhalen moeten verteld worden, opdat we niet vergeten en ook de generaties na ons zich blijven beseffen wat vrijheid is. Zeker in deze tijden van maatregelen en beperkingen, blijkt de waarde van het woord vrijheid nog groter te zijn.

Toneelvereniging Schakels Hoogwoud

Secretaris : Cor Groenland  |   Postadres: Marsstraat 41  |  1716 WG Opmeer  |  Tel 06-53394990  |  info@toneelverenigingschakels.nl

Sitemap

Home  ~  Voorstellingen  ~  2020  ~  2019  ~  2018  ~  2017  ~   2016 en verder  ~  Over ons  ~  Contact